vakilmelki vakilmelki .

vakilmelki

هشدار درباره تغيير نگرش مردم نسبت به حكومت ديني

فرارو:اگر به دليل ناكارآمدي‌ها، نگرش مردم به اين سمت برود كه حكومت ديني در حل چالش‌ها موفق نيست و شايد حكومتي سكولار بتواند مشكلات را حل كند، زنگ خطر برايمان به صدا درمي‌آيد.

معاون وزير كشور و رئيس سازمان امور اجتماعي، درباره وضعيت مصرف «الكل» در كشور به عنوان يك آسيب اجتماعي، گفت: نرخ شيوع الكل در كشور بين ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالاي ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوري كه سالانه بيش از پنج ميليون نفر در كشور الكل مصرف مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، تقي رستم وندي در دومين همايش ملي مواجهه با آسيب‌هاي اجتماعي از ديدگاه اسلام كه با همكاري دانشگاه شاهد و در وزارت كشور برگزار شد، به بيان آمار‌هايي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي بر اساس پژوهش‌هاي انجام شده پرداخت و درباره وضعيت مصرف الكل در كشور اظهار كرد: درحالي بايد به مصرف الكل توجه كرد كه رسانه‌هاي ما به هيچ عنوان جسارت پرداختن به تغيير نگرش مردم نسبت به الكل را ندارند.

معاون وزير كشور با بيان اينكه سازمان بهداشت جهاني مصرف صفر الكل را توصيه مي‌كند، تاكيد كرد كه بايد نسبت به مصرف الكل در كشور توجه كرد.

مقالات بيشتر:بهترين وكيل اروميه

مرگ سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانيات در كشور

رئيس سازمان امور اجتماعي در ادامه با اشاره به وضعيت اعتياد در كشور، از اعتياد به عنوان بحث "مرگ" و "زندگي" ياد و تصريح كرد: ساليانه بين ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در كشور بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند، لذا بايد فرهنگ عمومي پذيراي كاهش مصرف دخانيات در كشور شود.

نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است

به گفته رستم وندي، نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است. معاون وزير كشور با اشاره به مصرف «ترياك» طي ۵۰۰ سال در جامعه ايراني به عنوان ماده‌اي دارويي، اين را هم گفت كه اكنون آسيب‌هاي حاصله از مصرف اين مواد به عنوان اولين ماده مخور كشور، بسيار زياد است.

سالانه ۱۰۰ هزار نفر در كشور اقدام به «خودكشي» مي‌كنند

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به آسيب خودكشي با بيان اينكه دين اسلام از جمله سنگر‌هاي مهم جلوگيري از خودكشي است، گفت: ساليانه در كشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودكشي مي‌كنند كه البته مرگ و مير ناشي از اين اقدامات حدود ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر است، با اين حال اگر اين سير صعودي مديريت نشود در آينده نه چندان دور در رده كشور‌هايي قرار خواهيم گرفت كه ميزان خودكشي در آن نگران كننده است.

۵۰ درصد مردم معتقدند ميزان تحقق «عدالت» و برابري در جامعه كم است

رستم وندي با اشاره به نتايج پيمايش‌هاي انجام شده، ادامه داد: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد مردم اعلام كرده‌اند كه نه خود مردم و نه مسئولين قانون را رعايت نمي‌كنند و بديهي است در جامعه‌اي كه ۴۰ درصد مردم اينگونه فكر مي‌كنند، بحث هنجار شكني طبيعي‌تر به نظر آيد. از سوي ديگر حدود ۵۰ درصد مردم اعتقاد دارند كه ميزان تحقق عدالت و برابري در جامعه كم است و اگر نگرش عمومي اين باشد كه در جامعه برابري وجود ندارد و عدالت رعايت نمي‌شود، افراد انگيزه‌اي پيدا مي‌كنند تا خودشان به دنبال استيفاي حقوق خود روند.

 

لزوم ساماندهي ۱۱ تا ۱۳ ميليون ساكن سكونتگاه‌هاي غيررسمي

معاون وزير كشور به امر حاشيه نشيني به عنوان آسيب اجتماعي نيز اشاره و با بيان اينكه ۱۱ الي ۱۳ ميليون ساكن در سكونتگاه‌هاي عير رسمي بايد ساماندهي شوند، تصريح كرد: بعد از گذشت چهار پنج سال از تاكيدات رهبري و وجود قوانين خاص ساماندهي محلات حاشيه نشيني در كشور متاسفانه در برخي جمع‌ها و حتي براي مديران ارشد كشور اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا بايد به حاشيه نشيني پرداخت و چرا نبايد توسعه روستايي را فعال كرد؟. در واقع به جهت معرفتي هنوز نتوانسته‌ايم اهميت اين امر را جا بياندازيم چراكه بعضا نيرو‌هاي جهادي ما نيز در اين امر دچار ترديد هستند.

وي با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در رابطه با اهميت رهبري معماري و چيدمان اسلامي شهري، تاكيد كرد: با اين حال به هيچ عنوان مسئولين ما در حوزه شهرسازي معيار‌هاي شهر اسلامي را رعايت نمي‌كنند، به گونه‌اي كه شهر‌هاي ما در دوقسمت بالا و پايين شهر شكل گرفته‌اند.

۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار، آمار سالانه سقط جنين غيرقانوني

رئيس سازمان امور اجتماعي در بخش ديگر سخنان خود به آمار موجود در حوزه سقط جنين نيز اشاره و تصريح كرد: مطابق با آمار‌هاي موجود در وزارت بهداشت ۲۳۰ هزار سقط در سال و مطابق با برخي پژوهش‌ها ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار سقط جنايي و يا غير قانوني در سال انجام مي‌شود كه بايد به آن رسيدگي كرد.

صيغه‌يابي، آسيب در حال گسترش در فضاي مجازي

وي با بيان اينكه الگو‌هاي همسريابي به عنوان يك آسيب عمده در فضاي مجازي مطرح است به بحث صيغه‌يابي در فضاي مجازي اشاره و تاكيد كرد: صيغه‌يابي در فضاي مجازي به عنوان يك آسيب در حال گسترش است و حتما بايد نسبت به اين امر حساسيت داشته باشيم تا مفاهيم ديني دچار انحراف نشو.

ترويج عفاف و «حجاب» نيازمند گذر از كليشه‌هاي سنتي

رستم وندي معتقد است كه اقدامات در حوزه حجاب و عفاف بايد در صدر تلاش‌ها قرار گيرد و بايد يك نوآوري در الگو‌هاي اثر گذار عفاف و حجاب شكل گيرد.

به گفته وي بايد از كليشه‌ها و روش‌هاي سنتي در حوزه امر به معروف و نهي از منكر و ترويج الگوي عفاف و حجاب عبور كرده و به يك نوآوري رسيد. رستم وندي با بيان اينكه آسيب‌هاي اجتماعي را نبايد در دايره آسيب‌هاي اجتماعي محدود بلكه بايد عميق‌تر و جامع‌تر آن را بررسي كرد، گفت: نبايد دچار ساده انگاري يا تقليل گرايي در اين امر شويم و آسيب‌هاي اجتماعي را صرفا به حوزه اجتماعي معطوف بدانيم.

لزوم توجه به «اعتراض» در قالب رفتار‌هاي هنجارشكنانه

معاون وزير كشور با اشاره به پژوهش‌هاي انجام شده، ادامه داد: ظرف ساليان گذشته به شاخص‌هايي دست پيدا كرديم كه تا حدود زيادي نگران كننده هستند. از جمله اين شاخص‌ها ميل به مهاجرت است كه مي‌تواند شاخص روشنگري براي ما تلقي شود. دلايلي زيادي براي مهاجرت افراد از كشور وجود دارد، اما اين شاخص مهاجرت در واقع نشانه مطلوبيت يا نكويي يك جامعه تلقي مي‌شود.

رئيس سازمان امور اجتماعي ميل به ايجاد تغييرات اساسي در كشور را در حال افزايش دانست و توضيح داد: شاخص ميل به اعتراض نيز از نشان‌گر‌هاي مهم است. اين اعتراض مي‌تواند در قالب رفتار‌هاي هنجار شكنانه يا كج روي خود را نشان دهد. از سوي ديگر ظرف ساليان اخير با افزايش فشار اقتصادي و معيشتي تاب آوري مردم كاهش پيدا كرده است.

 

وي با اشاره به شاخص گرايش به الگو‌هايي در حكمراني نظير حكومت غير ديني، تصريح كرد: اگر احساس كنيم به دليل ناكارآمدي‌ها، نگرش مردم به سمتي مي‌رود كه گويا حكومت ديني در حل چالش‌هاي كشور موفق نيست و شايد حكومت ديگري نظير حكومت سكولار و غير ديني مي‌تواند مشكلات كشور را حل كند، آن زمان زنگ خطر برايمان به صدا در مي‌آيد.

در حوزه اعتياد دچار كمبود نظريه‌پردازي با رويكرد ديني اسلامي هستيم

رستم وندي قانون گرايي، حقوق، آزادي و عدالت، برابري، اخلاق اجتماعي، نشاط اجتماعي، اميد اجتماعي و امنيت اجتماعي را از جمله شاخص‌هاي حوزه سلامت اجتماعي دانست و توضيح داد: در حوزه نظريه پردازي براي آسيب‌هاي اجتماعي يك سري نظريات كلان داريم، اما اگر از اين بحث‌هاي كلان گذر كنيم به مواردي عيني و كاربردي نيز خواهيم رسيد. از جمله اين موارد «اعتياد» است. ما در حوزه اعتياد به عنوان يك رفتار انحرافي دچار كمبود نظريه پردازي با رويكرد ديني و اسلامي هستيم. در تمام دنيا در مواجهه با اعتياد، مصرف دخانيات را در شكل‌هاي مختلف به عنوان گام اول قرار مي‌دهند. اما ما عليرغم داشتن قانون جامع كاهش مصرف دخانيات، اين قانون را اجرا نمي‌كنيم. به هيچ عنوان اين قانون اجرا نمي‌شود و فرهنگ عمومي نيز زمينه پذيرش اين قانون را فراهم نمي‌كند، اين در حالي است كه مثلا در نيويورك سن فروش دخانيات را از ۱۸ به ۲۰ سال ارتقاء داده‌اند، اما در كشور ما خيلي ساده اين مواد با پرداخت وجه در اختيار كودكان قرار مي‌گيرد.

مقالات ديگر:مركز درمان افسردگي آرياشهر


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۳۴:۴۲ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)

آيا زنان سريع‌تر از مردان دچار زوال عقل مي‌شوند؟

زوال عقل پيامد پيري، علت پيدايش اين بيماري، زوال عقل در افراد سالخورده، ابتلاي زنان به زوال عقل سريع‌تر از مردان، شناخت اختلالات خفيف شناختي اين عارضه، تأثير آلودگي هوا بر زوال عقل زنان سالمند و ۹ راهكار مؤثر در پيشگيري از ابتلاء زوال عقل را در بسته خبري سلامت ايمنا بخوانيد.

به گزارش خبرنگار ايمنا، يكي از پيامدهاي پديده پير شدن جمعيت جهان افزايش بيماري‌هاي التهابي عصبي و نورودژنراتيو است كه بيماريري آلزايمر شايع‌ترين آنها است. شيوع و بروز بيماري آلزايمر با توجه به ساختار سني جمعيت در مناطق مختلف جهان متفاوت است.

عوامل و علل گوناگوني در پيدايش و رشد و توسعه اين بيماري شناخته شده است كه مهم‌ترين آنها عبارتند از تحصيلات پايين، فشار خون بالا در ميانسالي، داشتن اضافه وزن در جواني، ضعف و يا از دست دادن قدرت شنوايي، افسردگي در سنين بالا، ديابت، كم تحركي، مصرف دخانيات، انزواي اجتماعي و هيپوكسي يا كم رسيدن اكسيژن به مغز است.

زوال عقل در افراد سالخورده

زوال عقل تنها يك بيماري نيست، بلكه تعريفي كلي براي توصيف اختلالات حافظه، اختلالات ارتباطي و اختلال در فكر كردن است. با اينكه زوال عقل بيشتر در افراد سالخورده مشاهده مي‌شود، ولي بروز آن در سنين پيري طبيعي نيست. اختلالات خفيف شناختي مانند ضعيف شدن حافظه كوتاه مدت در هنگام پيري امري طبيعي است. اين اختلالات شناختي بيش از آنكه زوال عقل به‌حساب بيايند، نوعي اختلال شناختي مرتبط با افزايش سن به‌شمار مي‌روند، زيرا باعث بروز مشكلات چشمگيري نمي‌شوند.

مقالات بيشتر:بهترين خانه سالمندان تهران

زوال عقل براي توصيف دو يا چند علامت بسيار شديد كه فعاليت‌هاي روزمره‌ي فرد را تحت تأثير قرار مي‌دهند، به‌كار مي‌رود. براساس تجزيه و تحليل آمار جديد در سال ۲۰۱۰ حدود ۴٫۷ ميليون نفر از افراد بالاي ۶۵ سال در آمريكا، به بيماري آلزايمر هستند

ابتلاي زنان به زوال عقل سريع‌تر از مردان

نتايج يك پژوهش جديد در ايالات متحده نشان مي‌دهد كه زنان نسبت به مردان با سرعت بالاتري مراحل كاهش شناختي را طي مي‌كنند. محققان ايالات متحده داده‌هاي مربوط به كاهش شناختي ۲۶۰۸۸ نفري را كه به طور مكرر از نظر شناخت عمومي، عملكرد اجرايي و حافظه آزمايش شده بودند، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

در ابتداي آزمون، ميانگين سني شركت كنندگان ۵۸ سال بود. اين تيم دريافت كه به طور متوسط، مردان و زنان در سنين بالا اغلب با مشكل حافظه مواجه مي‌شوند. با اين حال، مشخص شد كه زنان از نظر شناخت جهاني و عملكرد اجرايي به طور قابل توجهي بيشتر از مردان دچار مشكل مي‌شوند.

آيا زنان سريع‌تر از مردان دچار زوال عقل مي‌شوند؟ 

مطابق اعلام محققان نتايج نشان مي‌دهد كه زنان از نظر شناختي ذخيره شناختي بيشتري دارند، اما در اواخر عمر كاهش شناخت سريع‌تري دارند و شواهد نشان مي‌دهدگرچه ميزان ابتلاء به زوال عقل در اروپا و ايالات متحده طي ۲۵ سال گذشته كاهش يافته است، اما اين كاهش در زنان كمتر از مردان است. يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد كه زنان در معرض شناسايي تأخير افت شناختي و در عين حال سير نزولي سريع‌تر هستند، كه نشان دهنده افزايش خطر ابتلاء به زوال عقل و ناتواني شناختي بالاتر در مقايسه با مردان است.

 

اين نتايج مطابق با تحقيقاتي است كه نشان مي‌دهد زنان با اختلال شناختي خفيف يا بيماري آلزايمر از نظر شناختي سريع‌تر از مردان دچار مراحل حاد بيماري مي‌شوند.

تأثير آلودگي هوا بر زوال عقل زنان سالمند

محققان دريافتند زنان سالمند ساكن در مناطق با آلودگي بالا داراي الگوهاي چروك شدگي مغزي شايع در بيماري آلزايمر هستند، محققان دانشگاه كاليفرنيا در اين مطالعه به بررسي آلودگي ذرات ريز پرداختند و دريافتند استنشاق ميزان بالا آلودگي هوا با چروكيدگي در مناطق مغزي آسيب پذير در برابر بيماري آلزايمر مرتبط است.

آلودگي ناشي از ذرات ريز شامل ذرات ميكروسكوپي مواد شيميايي، دود و غبار و ساير آلاينده‌هاي معلق در هوا است. اين ذرات بزرگ‌تر از ۲.۵ ميكرومتر نبوده و ۳۰ بار كوچك‌تر از قطر موي انسان هستند.

«ديانا يونان»، سرپرست تيم تحقيق، در مورد اظهار كرد: «كوچك شدن حجم مغز فاكتور پرخطر اصلي زوال عقل و بيماري آلزايمر است اما اينكه آيا آلودگي هوا موجب تغيير ساختار مغز مي‌شود همچنان مورد تحقيق و بررسي است.»

وي افزود: «مطالعه ما نشان داد كه زنان ۷۰ تا ۸۰ ساله كه در معرض سطح بالاتري از آلودگي هوا قرار دارند، با خطر بالاتر تغييرات مغزي مرتبط با بيماري آلزايمر در طول ۵ سال روبرو بودند. تحقيقات ما نشان مي‌دهد اين مواد سمي ممكن است ساختار مغز يا ارتباطات در شبكه سلول عصبي مغز را كه در روند پيشرفت بيماري نقش دارند، مختل نمايد.»

اين مطالعه شامل ۷۱۲ زن مسن با ميانگين سني ۷۸ سال بود كه در ابتداي مطالعه مبتلا به زوال عقل نبودند. اين زنان در ابتداي مطالعه و ۵ سال بعد از مطالعه تحت اسكن مغزي ام‌آرآي قرار گرفتند.

محققان بر اساس آدرس محل سكونت شركت كنندگان، ميزان آلودگي هوا را در مدت سه سال قبل از اولين اسكن مغز برآورد كردند. محققان مشاهده كردند به ازاي افزايش هر ۳ μg/m۳ در ميزان آلودگي هوا، خطر ابتلاء به بيماري آلزايمر ۲۴ درصد افزايش مي‌يابد. محققان بر انجام تحقيقات بيشتر در اين زمينه تاكيد دارند.

۹ راهكار مؤثر در پيشگيري از ابتلاء زوال عقل

تغيير سبك زندگي مهمترين عامل در پيشگيري از زوال عقل و آلزايمر است. پيروي از رژيم غذايي سالم، كاهش وزن، تحرك و فعاليت فيزيكي، اجتناب از استرس و خواب كافي را مي‌توان مهمترين عوامل در اين زمينه دانست، ۹ راهكار مؤثر در پيشگيري از ابتلاء به اين بيماري عبارتند از:

۱ - مكالمه به يك زبان ديگر را بياموزيد

دوزبانه بودن مي‌تواند مهارت‌هاي شناختي را به طور كلي تقويت كند و به طور ميانگين پيشرفت اين بيماري را به ميزان چهار سال به تاخير بياندازد.

۲ - توان مغزي خود را تقويت كنيد

افراد سالمندي كه به طور مستمر به مطالعه كتاب و روزنامه مي‌پردازند، جدول و معما حل مي‌كنند يا بازي‌هاي فكري انجام مي‌دهند، ريسك ابتلاء به آلزايمر را به ميزان ۴۷ درصد كاهش مي‌دهند.

۳ - از رژيم غذايي مديترانه‌اي استفاده كنيد

 

تحقيقات نشان مي‌دهد رژيم غذايي غني از سبزيجات، ميوه‌ها، ماهي و چربي‌هاي غيراشباع با كاهش ۴۸ درصدي ريسك ابتلاء به بيماري‌هاي شناختي ارتباط دارد. رژيم مديترانه‌اي به طور معمول شامل چربي‌هاي اشباع نشده مانند روغن زيتون، آجيل و آووكادو، همراه با سبزيجاتي مانند كرفس، اسفناج و هويج است.

اين سبزيجات غني از نيتريت و نيترات هستند و تركيب اين دو گروه غذايي باعث تشكيل اسيدهاي چرب نيترو مي‌شود. در رژيم غذايي مديترانه‌اي جايي براي گوشت قرمز، غذاهاي فرآوري شده و قندهاي مصنوعي وجود ندارد. استفاده از مقادير زياد ميوه، سبزيجات، روغن زيتون، لوبيا و غلات و محصولات لبني كم چرب در اين رژيم غذايي توصيه شده است.

۴ - قهوه بنوشيد

افرادي كه روزانه سه تا پنج فنجان قهوه مصرف مي‌كنند، ريسك ابتلاء به زوال عقل و آلزايمر را به ميزان ۶۵ درصد كاهش مي‌دهند.

۵ - فشار خون خود را كاهش دهيد

كنترل فشار خون قبل يا در مراحل اوليه ابتلاء به آلزايمر مي‌تواند عوارض اين بيماري را به تأخير انداخته و كاهش دهد.

۶ - اسيدهاي چرب مصرف كنيد

اسيدهاي چرب امگاسه كه در ماهي سالمون، كولي، مغز گردو و ساير مواد غذايي يافت مي‌شود، با كاهش ريسك ابتلاء به آلزايمر و كند شدن اختلال‌هاي شناختي ارتباط دارد.

آيا زنان سريع‌تر از مردان دچار زوال عقل مي‌شوند؟ 

۷ - سيگار نكشيد

ريسك ابتلاي افرادي كه در ميانسالي سيگار مي‌كشند، به بيماري آلزايمر ۱۵۷ درصد بيش از افراد غيرسيگاري است. همچنين ترك سيگار در سنين پايين‌تر، به طور كلي موجب كاهش ريسك ابتلاء به زوال عقل مي‌شود.

۸ - تحرك داشته باشد

تحقيقات نشان مي‌دهد تمرينات هوازي متوسط مانند پياده‌روي مي‌تواند اتصالات موجود در مدارهاي مغزي را تقويت كرده و قابليت‌هاي شناختي از جمله برنامه‌ريزي، اولويت‌بندي، انجام همزمان امور و تدوين استراتژي را بهبود بخشد.

۹ - استرس خود را كاهش دهيد

تجربيات استرس زا در زندگي با تشديد بيماري آلزايمر در ارتباط هستند. با وجود اين فعاليت‌هاي كاهش دهنده استرس مانند يوگا و مديتيشن مي‌تواند منجر به بهبود كاركردهاي شناختي و كاهش شدت بيماري آلزايمر شود.

مقالات ديگر:بهترين وكيل اروميه


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۱:۰۵ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)

جزييات بازپرداخت وام دانشجويي دانشگاه آزاد

رييس صندوق رفاه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي از افزايش سقف و مدت بازپرداخت تسهيلات قرض الحسنه كمك هزينه شهريه دانشجويي در مقاطع مختلف تحصيلي از طريق بانك هاي قرض الحسنه رسالت و مهر ايران خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاين، سيد هادي سيد فضلي با بيان اينكه سقف و مدت بازپرداخت تسهيلات قرض الحسنه كمك هزينه شهريه دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي در مقاطع مختلف تحصيلي از طريق بانك هاي قرض الحسنه رسالت و مهر ايران افزايش يافته است، گفت: دانشجويان مي توانند از ابتداي نيمسال دوم سال تحصيلي تحصيلي ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در مقطع كارداني تا سقف ۱۰۰ ميليون ريال با بازپرداخت ۲۴ ماهه، كارشناسي تا سقف ۱۵۰ ميليون ريال با بازپرداخت ۳۶ ماهه، كارشناسي ارشد تا سقف ۲۰۰ ميليون ريال با بازپرداخت ۳۶ ماهه، دكتري تا سقف ۳۰۰ ميليون ريال با بازپرداخت ۳۶ ماهه و با نرخ كارمزد ۲ الي ۳ درصد از تسهيلات قرض الحسنه دانشجويي بهره مند شوند.

مقالات بيشتر:وكيل طلاق در اروميه

وي ادامه داد: تمامي تسهيلات با هزينه متقاضي مشمول بيمه عمر مانده بدهكار خواهد بود و افزايش تسهيلات فوق صرفاً به دليل ايجاد امكان پوشش كامل شهريه بوده، تا دانشجويان بدون دغدغه براي پرداخت شهريه با آرامش خاطر به تحصيلات تكميلي بپردازند.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي،  سيدفضلي خاطرنشان كرد: تمامي فرآيندهاي مربوط به اخذ تسهيلات بانكي به صورت مكانيزه و غيرحضوري در بستر وب و از طريق سامانه‌ آموزشي دانشگاه و سامانه ساجد به آدرس https://.sajed.iau.ir انجام مي شود.

منبع: دانشگاه آزاد اسلامي

مقالات ديگر:گل فروشي شهرك غرب


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۱:۴۷ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)

تمامي سوابق زير ۱۰سال بيمه شدگان از بين مي رود / تغيير روند بازنشستگي با طرح مجلس

با اجراي طرحي كه كميسيون اجتماعي مجلس در دست بررسي دارد؛ عملا تمامي سوابق زير ۱۰ سال بيمه شدگان از بين مي رود.

سابقه فروشي در صندوق مقصد و عدم تمهيد براي وضع شرايط خاص

كنار گذاشتن فرد بيمه شده از متن قانون و تمركز بر تراز مالي صندوق ها

طولاني بودن فرايند نقل و انتقال و برقراري مستمري

اشكالات در ملاك هاي محاسبه و عدم انجام محاسبات اكچوئري

اقتصاد آنلاين- شادي همايوني؛ كميسيون اجتماعي مجلس طرحي به نام «نقل وانتقال سوابق بيمه اي« را در دست بررسي دارد كه اين طرح به دليل ابهاماتي كه دارد مي تواند روند بازنشستگي افراد را دچار چالش هايي كند.

موضوع نقل وانتقال سوابق بيمه بين صندوق هاي بازنشستگي براي اولين بار در سال ۱۳۶۵ مطرح و پس از آن، تغييرات زيادي به خود ديده است. با اين حال اين قوانين به دليل ضعف ها نتوانسته اند مشكلات نقل و انتقال سوابق را حل كنند. طرح حاضر با هدف رفع همه مسائل نقل و انتقال سوابق، مطرح و به رغم پوشش بخش زيادي از موانع و ايرادهاي قبلي، داراي ابهام هايي است كه در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

مقالات بيشتر:وكيل خانواده در اروميه

مركز پژوهش هاي مجلس در بررسي طرح مزبور به ابهاماتي اشاره مي كند كه مهمترين آن از بين رفتن سوابق زير ۱۰ سال بيمه شدگان است.

با اين طرح عملا تمامي سوابق زير ۱۰ سال بيمه شدگان از بين مي رود؛ به عنوان مثال: فردي ممكن است كه با سه سال سابقه بازنشستگي در صندوق كشوري كه به صندوق تأمين اجتماعي انتقال نداده است، به سوابق لازم براي بازنشستگي برسد. اما مطابق بند «ب» به سبب نرسيدن به سابقه ۱۰ سال، صندوق كشوري مستمري سه سال را پرداخت نمي كند.

به علاوه تا فرد به سن ۶۰ سال نرسيده باشد، ولو اينكه در صندوق ديگري بازنشست شده باشد، نمي تواند از صندوق مقصد حقوق دريافت كند.

 همچنين ماده ۶ مشخص نكرده است كه اگر مزايايي در آخرين صندوق بازنشستگي وجود داشته باشد، اما در ساير صندوق هاي قبلي وجود نداشته باشد، آنگاه صندوق هاي ديگر قادر نخواهند بود كه آن مزايا را پرداخت كنند؛ چراكه هرگونه پرداخت به بازنشستگان بايد مستند به قوانين باشد.

سابقه فروشي در صندوق مقصد و عدم تمهيد براي وضع شرايط خاص

طرح فعلي با سابقه فروشي در صندوق مقصد از يكسو بار مالي معتنابهي بر بيمه شدگان جديد وارد مي كند و ازسوي ديگر بدون هيچگونه تمهيدي براي وضع شرايط خاص افراد منتقل شده، تأمين هزينه مزاياي بازنشستگي را بر صندوق يا بودجه عمومي دولت تحميل مي كند.

كنار گذاشتن فرد بيمه شده از متن قانون و تمركز بر تراز مالي صندوق ها

در برخي از شرايط فرد با دريافت مبالغ ناچيزي و مسكوت گذاشتن بخش زيادي از سوابق خود به دامن فقر كشيده مي شود، اين در حالي است كه طرح فعلي امكان برگشت بيمه شده به حق خويش را مسدود كرده است.

طولاني بودن فرايند نقل و انتقال و برقراري مستمري

فرايند نقل و انتقال و برقراري مستمري در ماده ۳، هفت ماه پيش بيني شده است كه با توجه به وضعيت معيشتي بازنشستگان و افراد در شرف بازنشستگي و همچنين الكترونيكي شدن خدمات صندوق ها قابل قبول نيست.

اشكالات در ملاك هاي محاسبه و عدم انجام محاسبات اكچوئري

در طرح كسر يك درصد و كسورات ساير مزايا كسر وجوه بابت خدمات انجام نشده، اگرچه قابل توجيه است، لكن ريسك هاي منتقل شده به نفع صندوق مبدأ مورد محاسبه قرار نگرفته است.خ

مقالات ديگر:خانه سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۳:۰۴ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)