vakilmelki vakilmelki .

vakilmelki

راهبرد‌هاي جديد براي درمان موثر سرطان خون

محققان با ابداع يك شيوه جديد اميد‌هاي تازه‌اي براي درمان موثر نوع خاصي از سرطان خون را ابداع كردند.

بيماري موسوم به «ميلوم متعدد» يا «مولتيپل ميلوما» (Multiple myeloma) يك نوع نادر از سرطان خون است كه به علت تكثير بيش از حد سلول‌هاي پلاسماي غيرعادي ايجاد مي‌شود. سلول‌هاي پلاسما كه نوعي خاص از سلول‌هاي گلبول سفيد خون هستند، نقش مهمي در سيستم ايمني بدن از طريق توليد آنتي‌بادي‌هاي مهم در مغز استخوان و غدد لنفاوي ايفا مي‌كنند.

هر چند تعداد فزاينده‌اي از دارو‌ها و درمان‌هاي تاييد شده از جمله ايمني‌درماني وجود دارد، اما بيماري «ميلوم متعدد» همچنان غيرقابل درمان بوده و طول عمر مورد انتظار براي اين بيماران پس از تشخيص در حد پنج سال است.

مقالات بيشتر:هزينه فيزيوتراپي در منزل

يكي از چالش‌هاي اصلي در درمان اين بيماري، گرايش سرطان به بازگشت حتي پس از درمان است. علت اين مساله نيز آن است كه درمان موجب مقاوم‌تر شدن سلول‌هاي سرطاني در برابر دارو‌هاي مورد استفاده مي‌شود تا اينكه پس از چند دور درمان هيچ راهكار موثري باقي نمي‌ماند.

نتايج اين تحقيق، اميد‌هايي براي درمان‌هاي موثرتر بيماري ميلوم متعدد ايجاد كرده است. اين رويكرد درماني جديد شخصي‌شده قابل انتقال به درمانگاه است و از اين رو مي‌تواند به پزشكان كمك كند تا بهترين راهكار درماني را براي بيماران خود در مراحل اوليه پيدا كنند. اين محققان اكنون خواستار توسعه بيشتر كار براي تعميم دادن آن به تومور‌هاي سخت و جامد هستند.

تومور‌هاي جامد بر خلاف سرطان خون ابتدا بايد تا حد مشخصي جدا شوند تا بتوان آن‌ها را روي صفحات مخصوص ۳۸۴ حفره‌اي مورد آزمايش قرار داد.

منبع: ساي تك ديلي

مقالات ديگر:سراي سالمندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۷:۰۹:۲۴ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)

تحريم‌هاي دارويي جان‌ ۶۶۱ بيمار مبتلا به تالاسمي را گرفت

دبير انجمن حمايت از بيماران تالاسمي ايران گفت: از ارديبهشت ۹۷ و پس از بازگشت تحريم‌ها ۶۶۱ بيمار مبتلا به تالاسمي به دليل قطع دسترسي به داروهاي وارداتي و مواد اوليه با كيفيت جان خود را از دست داده و بيش از ۱۰ هزار بيمار آسيب جدي ديده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعي ايسكانيوز، يونس عرب به مناسبت فرا رسيدن روز جهاني تالاسمي و بيماري‌هاي خاص و صعب‌العلاج با بيان اينكه تالاسمي يك بيماري ارثي و ژنتيكي است و ممكن است از پدري و مادري كه هر ۲ ناقل تالاسمي مينور هستند، به فرزندشان منتقل شود گفت: از پدري و مادري كه هر ۲ ناقل تالاسمي مينور هستند به احتمال ۲۵ درصد فرزند سالم، ۵۰ درصد فرزند دچار تالاسمي مينور و ۲۵ درصد فرزندي كه دچار تالاسمي ماژور است متولد مي‌شود.

مقالات بيشتر:هزينه ايمپلنت 1402

بحران كمبود دارو در ماه‌هاي خرداد و تير

وي به زوج‌هايي كه دچار تالاسمي مينور هستند توصيه كرد كه در خصوص بارداري و فرزند آوري تحت نظر مداوم خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشتي باشند و حتما در دوران بارداري آزمايش‌هاي غربالگري PND۱ و PND۲ را انجام دهند تا از سلامت جنينشان مطمئن شوند.

وي ضمن اشاره به اينكه تعداد بيماران مبتلا به تالاسمي در كشور ۲۳ هزار نفر است، ادامه داد: داروهاي اين بيماري ۲ نوع تزريقي و خوراكي است كه به ۲ دسته وارداتي و توليد داخل تقسيم مي‌شود؛ از ارديبهشت سال ۹۷ كه بازگشت تحريم‌ها را داشتيم، به دليل قطع دسترسي مبتلايان به تالاسمي به داروهاي وارداتي و مواد اوليه با كيفيت تعداد زيادي از اين بيماران جان خود را از دست دادند كه اين آمار در حال حاضر به ۶۶۱ بيمار رسيده است و طي اين مدت بيش از ۱۰ هزار بيمار تالاسمي آسيب جدي ديده‌اند.

دبير انجمن حمايت از بيماران تالاسمي ايران با بيان اينكه از طرفي ديگر اين بيماران با مشكلات بسياري در زمينه پوشش بيمه‌اي در سازمان‌هاي بيمه‌گر و كارشناسي‌هاي نادرست در بدنه معاونت درمان و سازمان غذا و دارو مواجه هستند كه مشكلات اين بيماران را ۲ چندان كرده است، افزود: شيوع كرونا براي كل كشور اتفاقي دردناك بود، اما اين اتفاق براي بيماران تالاسمي بيش از ساير افراد دردناك بود چرا كه ما هم بايد با كوويد و هم با تالاسمي ماژور مي‌جنگيديم و هم اينكه ميزان تحريم‌ها افزايش يافت و دارويي براي مصرف نداشتيم، در آن دوران بيشترين آسيب را مبتلايان به تالاسمي ديدند اين آسيب به اين سبب بود كه تمام دستگاه‌هاي اجرايي از جمله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو روي كرونا متمركز شده بودند و بيماران خاص و بيماران تالاسمي كم‌تر مورد توجه قرار گرفتند.

عرب با اشاره به اينكه در حال حاضر با كمبود دارو مواجه هستيم، اظهار كرد: شاهد قصور سازمان بيمه سلامت در خصوص پوشش بسته خدمتي بيماران تالاسمي، برخي داروهاي اين بيماري و ملزوماتي كه براي تزريق دارو لازم است هستيم و اين موارد موجب بدتر شدن وضعيت بيماران شده است.

دبير انجمن حمايت از بيماران تالاسمي ايران در رابطه با وضعيت كنترل اين بيماري در كشور ضمن بيان اينكه ايران در بين كشورهاي منطقه در زمينه كنترل تولد بيمار تالاسمي يكي از كشورهاي پيشتاز است، گفت: در سال ۱۳۷۶ متوسط تولد بيمار مبتلا به تالاسمي در كشور يك‌هزار و ۲۰۰ نفر بود اما در حال حاضر با توجه به اقدامات مناسبي كه در اين خصوص توسط وزارت بهداشت و انجمن تالاسمي صورت گرفت اين آمار به تولد سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ فرد مبتلا به تالاسمي رسيده‌ است.

 

وي ادامه داد: ازدواج‌هاي ثبت نشده فاميلي در بخش‌هايي از جنوب سيستان‌وبلوچستان، كرمان و هرمزگان و همچنين بخشي از خوزستان موجب شده تا همچنان نتوانيم تولد بيمار مبتلا به تالاسمي را در كشور را به طور كامل مهار كنيم اما اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت گرفته در كنترل اين بيماري موفق شويم و ديگر شاهد تولد بيمار مبتلا به تالاسمي نباشيم.

مقالات ديگر:وكيل قتل تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۱۳:۴۵ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)

كاهش عملكرد مغز افراد سالخورده

عضو هيأت مديره انجمن علمي گفتاردرماني ايران، به تشريح آسيب شناسي گفتار و زبان در جمعيت سالمند كشور پرداخت.

به گزارش شفاف، سيدشجاع الدين هاشمي،عضو هيأت مديره انجمن علمي گفتاردرماني ايران با اشاره به هفته سلامت و توجه به جمعيت سالمند كشور، گفت: يكي از مسائل عمده جمعيتي، عموماً در كشور‌هاي جهان، مسئله سالخوردگي جمعيت و پيامد‌هاي ناشي از آن است. در حال حاضر، ايران نيز مرحله انتقال ساختار سني جمعيت از جواني به سالخوردگي را تجربه مي‌كند. با اينكه جمعيت سالمند سهم كمي از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده است، اما فزوني سرعت رشد جمعيت سالمند در مقايسه با رشد جمعيت كل كشور و پيش بيني افزايش سالخوردگان (جمعيت ۶۰ سال و بالاتر) در سال‌هاي آتي لزوم برنامه ريزي آينده نگر براي كنترل مسائل مربوط به اين گروه از جمعيت را مورد تاكيد قرار مي‌دهد.

وي افزود: بر اساس مستندات سازمان بهداشت جهاني، افراد ۶۰ سال و بالاتر به عنوان افراد سالمند شناخته مي‌شوند و بر اساس اين تقسيم بندي سالمندان به سه گروه ۶۰ تا ۶۹ سال (سالمند)، ۷۰ تا ۷۹ سال سالمند سالخورده و ۸۰ سال و بالاتر، سالمند سالخورده‌تر تقسيم مي‌شوند.

مقالات بيشتر:فيزيوتراپي در منزل شرق تهران

هاشمي ادامه داد: با در نظر داشتن نياز‌هاي خاص دوران سالمندي، توجه به كيفيت زندگي سالمندان امر مهمي است كه عمدتاً مورد غفلت قرار مي‌گيرد. با توجه به افزايش شمار سالمندي در كشورمان، توجه خاص به نياز‌هاي مختلف آن‌ها مستلزم برنامه‌هاي تدوين شده‌اي است كه با تغييرات آناتوميكي، نوروآناتوميكي و فيزيكي اين گروه ارزشمند جامعه مطابقت داشته باشد.

وي افزود: حفظ توانايي‌هاي كيفي و كمي گفتار و زبان در دوره سالمندي مي‌تواند نقش ارزشمندي در ارتباط آن‌ها با جامعه داشته باشد. هرچه توانايي برقراري ارتباط در آن‌ها بيشتر باشد ساير معضلات حاشيه‌اي كه ممكن است به دنبال اين عدم ارتباط حاصل گردد نيز كم مي‌گردد.

هاشمي گفت: با بررسي اوليه مناسب و تشخيص نوع اختلال گفتار و زبان سالمند مي‌توان برنامه درماني مناسبي را آغاز نمود كه اين درمان و مداخله زودهنگام مي‌تواند موجب رشد همه جانبه ارتباط سالمند با دنياي خارج شود. همچنين مهيا نمودن زمينه‌هاي ارتباطي در سالمندان، يكي از راه‌هاي مناسب و تأثيرگذار در جهت پيشگيري و درمان بسياري از بيماري‌هاي روحي و رواني خاص اين دوره است. در اين دوران سلول‌هاي عصبي مغز، عموماً ممكن است دچار كم رشدي شوند كه اين موارد در نهايت مي‌تواند به كاهش عملكرد‌هاي شناختي افراد منجر شود.

وي افزود: كاهش عملكرد مغز و اعصاب مرتبط با مغز ممكن است اعصاب مغزي مربوط به شنيدن و بينايي و بلع را نيز دچار نقصان كند. نقص در شنيدن و ديدن، هر كدام به تنهايي و يا توأم مي‌تواند در ميزان ارتباط انسان با دنياي پيرامون وي مؤثر باشد.

هاشمي ادامه داد: كاهش عملكردي دستگاه مغز و اعصاب، عمدتاً كاهش قدرت جسمي و حركتي را نيز به دنبال دارد. اين امر ممكن است سبب كاهش قدرت در انجام حركات فيزيكي و كار‌هاي روزمره سالمند شود. ممكن است سالمند در اثر كاهش قدرت‌هاي مغز و اعصاب از يك طرف و تأثير اين كاهش در قدرت بافتي عضلات، تاندون‌ها و مفاصل و استخوان‌ها از طرف ديگر دچار مشكلات جسمي گوناگون شود. مشكلاتي از قبيل نداشتن قدرت تعادل بدني و صدمات ناشي از آن و همچنين كاهش توانايي بلع در اين افراد مي‌شود. كاهش قدرت مراكز حياتي ذكر شده در سالمند ممكن است اختلالات زباني وي را در ابعاد مختلفي از قبيل اختلال واج شناختي، صرف و نحو و معناشناسي، آهنگ گفتاري، درك كلامي، شناخت كلامي و در نهايت بيان كلامي به وجود بياورند كه ميزان كاهش اين توانمندي‌ها با اجراي آزمون‌هاي ويژه زباني قابل اندازه گيري هستند.

وي افزود: اختلالات گفتاري نيز در سالمندان به دليل تغييرات ساختاري در آناتومي و فيزيولوژي اندام‌هاي مربوط به آن رخ مي‌دهد كه نتايج آن باعث كاهش قدرت توليد دم و بازدم تنفس مي‌شود و قدرت توليد گفتار را كاهش مي‌دهد. شروع گفتار آهسته، كاهش سرعت گفتار، كاهش بلندي صدا، تنفس كم عمق، يكنواختي نواي گفتار، كاهش در قدرت حركتي اندام‌هاي تشديدي گفتار، سكوت و مكث‌هاي نامناسب گفتاري مي‌توانند نمونه‌هايي چند از اختلالات گفتاري مورد نظر سالمندي باشند.

عضو هيأت مديره انجمن علمي گفتاردرماني ايران گفت: در سنين بالاتر از ۶۵ سالگي، خصوصاً زماني كه سالمند داراي مسائل سلامتي زمينه‌اي باشد، اختلالات شديدتري در ساختار زبان و گفتار وي به صورت كنش پريشي گفتار و يا حتي گفتار فلجي نيز ظاهر مي‌شود. مورد ديگري كه در سالمندان قابل توجه است كاهش توانايي بلع در اين افراد است.

وي افزود: اختلال بلع يا كاهش كفايت بلع در افراد سالمند در بيش از ۵۰ درصد آنان مي‌تواند منجر به سوءتغذيه و كم آبي بدن و همچنين منجر به خفگي و آسپيراسيون و در برخي موارد هم منجر به عفونت ريه در اين افراد شود. ارزيابي و ارائه راهكار‌هاي پيشگيري و درمان مشكلات بلع دهاني-حلقي از وظايف تخصصي متخصصان گفتاردرماني است كه مي‌توانند افراد داراي اختلال بلع و سالمندان درگير با اين اختلالات را ارزيابي، درمان و مشاوره‌هاي تخصصي ارائه نمايند. علاوه بر اختلال بلع ناشي از سالمندي، در مواردي از بيماري‌هاي دوره سالمندي نظير سكته‌هاي مغزي، پاركينسون، ضربه‌هاي مغزي، ام اس، آلزايمر و سرطان‌هاي سر و گردن نيز ما شاهد اختلال در بلع هستيم كه توجه به آن بسيار مهم بوده و حضور يك متخصص آسيب شناس گفتار و زبان در كنار تيم درماني اين افراد لازم و ضروري است.

هاشمي در تشريح اختلالات گفتار و زبان در دوره سالمندي، گفت: اختلال در پردازش شنيداري و درك گفتار، اختلال در بلع، كاهش سرعت گفتار، كاهش كيفيت گفتار و اختلال در صوت، اختلال در شناخت و حافظه كه در تمام اين موارد مشاوره با متخصصان گفتاردرماني مي‌تواند به كنترل و درمان اين موارد منجر شود.

مقالات ديگر:وكيل حقوقي غرب تهران


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۶:۳۵ توسط:vakilmelki موضوع: نظرات (0)